تبلیغات
آپه دنه - چشم انداز نقش رستم در معرض تهدید
 
درباره وبلاگ


سلام امیدوارم از مطالب این وبلاگ خوشتون بیاد.............کسانی که میخوان از مطالب این وبلاگ توی وبسایتشون کپی کنن ذکر منبع یادشون نره........................ در ضمن برای تبادل لینک اول منو با اسم " جاذبه های تاریخی ایران باستان " لینک کنید و لینک خودتون رو در قسمت ارسال لینک وارد کنید........ با تشکر علیرضا
Email: alirezash66@yahoo.com
Instagram: alirezash68

مدیر وبلاگ : علیرضا .
Instagram
پیوندهای روزانه
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
به نظر شما بهترین حکومت در ایران کدوم بود؟











جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Instagram Locations of visitors to this page

Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر






Powered by WebGozar

آپه دنه
تاریخ کهن ایران از 10000 سال پیش تا کنون..............





میراث‌ایران- گروه علمی فرهنگی:
عبور راه‌آهن از مقابل نقش رستم در مجموعه تخت جمشید (پارسه)، با توجه به زیرسازی كه برای این خط انجام می‌شود، دید و حریم منظری نقش رستم را از میان می‌برد.

خاك‌ریزی كه برای زیرسازی این خط آهن انجام می‌شود، پنج تا هشت متر ارتفاع دارد و این مساله دید و منظر نقش رجب و اطراف تخت جمشید (پارسه) را نسبت به نقش رستم از میان می‌برد. در این صورت، به‌جای این بنا كه به وضوح قابل دیدن است، فقط یك خاك‌ریز دیده می‌شود و ارتباط فرهنگی و باستانی این محوطه‌ها از نظر بصری قطع خواهد شد.

فاصله‌ای كه این خط آهن با نقش رستم دارد، حدود 250 تا 300 متر است و از نظر ارتعاش‌ها و سر و صدا نیز امكان دارد، تاثیر نامطلوبی بر نقش رستم داشته باشد. 

اكنون پروژه‌ ‌ خط آهن مراحل اجرایی خود را پشت سر می‌گذارد. طرح پلان این كار از سال‌ها پیش و در حقیقت، پیش از تشكیل بنیاد پژوهشی پارسه ـ پاسارگاد تهیه شده بود و اكنون این بنیاد در مقابل یك عمل انجام‌شده قرار گرفته است. 

مازیار كاظمی ـ مدیر داخلی مجموعه‌ پارسه - پاسارگاد در این باره می گوید : متولی اصلی این جریان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس و در مرحله‌  بعد، مجموعه‌  پارسه ـ پاسارگاد است. 

وی با بیان این‌كه مسؤولان احداث خط آهن در ابتدا باید با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس مكاتبه و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دادند، اظهار داشت: اطلاع ندارم كه آیا از سازمان استعلام كرده‌اند یا خیر؛ زیرا هیچ استعلامی به بنیاد پژوهشی پارسه ـ پاسارگاد نرسیده است. به همین دلیل، این بنیاد هیچ‌گاه پیشاپیش درباره  آنچه مسؤولان احداث خط آهن قصد انجام آن‌را دارند، نمی‌تواند چیزی بپرسد؛ ولی از نظر اجرایی هرگاه در محدوده حریم درجه یك مجموعه‌ تخت جمشید (پارسه) كاری انجام شود، بنیاد می‌تواند جلوگیری كند.

ایرج محمدی ـ باستان‌شناس ـ نیز در این‌باره اظهار داشت : این راه‌آهن كه از اصفهان به شیراز احداث می‌شود و در مسیر خود بخش اعظمی از گورستان امامزاده عقیل را نیز كه در فهرست آثار ملی ثبت شده، تخریب كرده است.

راه‌آهن، سد راه جهانی شدن نقش رستم

هرگونه مخدوش كردن منظر فرهنگی نقش رستم تاثیر منفی در ثبت جهانی این اثر خواهد داشت.

بنیاد پژهشی پارسه ـ پاسارگاد تلاش می‌كند، تا نقش رستم در فهرست آثار جهانی ثبت شود. به همین دلیل، مخدوش كردن منظر فرهنگی آن، در ثبت جهانی این اثر تاثیر منفی دارد.  وزارت راه باید تدبیری اساسی برای جاده‌های بین تخت جمشید (پارسه) و نقش رستم بیندیشد. همچنین راه‌آهن باید دست كم از یك كیلومتری یعنی ابتدای شهر استخر تا خروجی بعد از نقش رستم به زیر زمین منتقل شود. 

 این محل یك محور فرهنگی است و هر كاری در این محدوده باید در ارتباط با این محور برنامه‌ریزی شود، نه این‌كه تصور شود، اینجا منطقه‌ای خالی است و هر برنامه‌ای در این محدوده می‌توان اجرا كرد.

در این‌باره  افشین یزدانی یكی از كارشناسان بنیاد پژوهشی پارسه ـ پاسارگاد نیز اظهار داشته است : عبور راه‌آهن از این مسیر تا یك‌سوم پایین صخره‌ نقش رستم را نیز ممكن است، بپوشاند و از این نظر، نمای این صخره كه در اهمیت تاریخی آن هیچ شكی نیست، دچار خدشه می‌شود. 

 این مسیر حدود 300 متری و موازی صخره‌  نقش رستم است كه زمین‌های مورد نیاز نیز خریده شده‌اند؛ ولی هنوز زیرسازی انجام نشده است.

وی با بیان این‌كه این زمین‌ها مالكان شخصی دارند و فقط بخشی از محوطه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، ادامه داد: با پی‌گیری‌های انجام‌شده مشخص شد كه نزدیك‌ترین زیرسازی در دو كیلومتری نقش رستم است؛ ولی اطلاع نداریم كه آیا مسؤولان راه‌آهن فكری در این‌باره كه ارتفاع این زیرسازی را كم كنند،‌ كرده‌اند یا خیر.

او با اشاره به این‌كه تدفین تمام شاه‌های هخامنشی در این محل انجام شده است و اهمیت بنای كعبه زرتشت و نقش‌های دیگر ساسانی و این‌كه كاوش‌های سال‌های پیش نشان می‌دهند، آثاری از اوایل دوره‌ اسلامی نیز در این محل وجود دارند، اظهار داشت: اگر در این دشت راه‌آهنی با هشت متر ارتفاع در نزدیكی نقش رستم رد شود، دست كم از نظر منظری لطمه زیادی به آن وارد می‌كند، حتی اگر مسائل دیگری مانند فشار و لرز‌های ممكن را نادیده بگیریم كه البته لرزش‌ها بیشتر به كعبه زرتشت آسیب خواهند رساند.

وی با اشاره به مشكلی كه در ثبت جهانی میدان نقش جهان اصفهان پیش آمده است،‌ افزود: راه‌آهن به ثبت جهانی نقش رستم نیز لطمه می‌زند و در تلاش هستیم كه یا ارتفاع زیرسازی كم شود، یا مسیری ایجاد شود كه در حریم منظری این اثر مشكل ایجاد نكند.

به گفته یزدانی مسؤولان راه‌آهن تاكنون درباره‌ عبور راه‌آهن از مقابل نقش رستم به بنیاد پارسه ـ پاسارگاد هیچ اطلاعی نداده‌اند و نقشه‌ای را هم ارایه نكرده‌اند. فقط نامه‌ای ازسوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای پی‌گیری موضوع به بنیاد فرستاده شده است.


میراث‌ایران- گروه علمی فرهنگی:
عبور راه‌آهن از مقابل نقش رستم در مجموعه تخت جمشید (پارسه)، با توجه به زیرسازی كه برای این خط انجام می‌شود، دید و حریم منظری نقش رستم را از میان می‌برد.

خاك‌ریزی كه برای زیرسازی این خط آهن انجام می‌شود، پنج تا هشت متر ارتفاع دارد و این مساله دید و منظر نقش رجب و اطراف تخت جمشید (پارسه) را نسبت به نقش رستم از میان می‌برد. در این صورت، به‌جای این بنا كه به وضوح قابل دیدن است، فقط یك خاك‌ریز دیده می‌شود و ارتباط فرهنگی و باستانی این محوطه‌ها از نظر بصری قطع خواهد شد.

فاصله‌ای كه این خط آهن با نقش رستم دارد، حدود 250 تا 300 متر است و از نظر ارتعاش‌ها و سر و صدا نیز امكان دارد، تاثیر نامطلوبی بر نقش رستم داشته باشد. 

اكنون پروژه‌ ‌ خط آهن مراحل اجرایی خود را پشت سر می‌گذارد. طرح پلان این كار از سال‌ها پیش و در حقیقت، پیش از تشكیل بنیاد پژوهشی پارسه ـ پاسارگاد تهیه شده بود و اكنون این بنیاد در مقابل یك عمل انجام‌شده قرار گرفته است. 

مازیار كاظمی ـ مدیر داخلی مجموعه‌ پارسه - پاسارگاد در این باره می گوید : متولی اصلی این جریان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس و در مرحله‌  بعد، مجموعه‌  پارسه ـ پاسارگاد است. 

وی با بیان این‌كه مسؤولان احداث خط آهن در ابتدا باید با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس مكاتبه و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دادند، اظهار داشت: اطلاع ندارم كه آیا از سازمان استعلام كرده‌اند یا خیر؛ زیرا هیچ استعلامی به بنیاد پژوهشی پارسه ـ پاسارگاد نرسیده است. به همین دلیل، این بنیاد هیچ‌گاه پیشاپیش درباره  آنچه مسؤولان احداث خط آهن قصد انجام آن‌را دارند، نمی‌تواند چیزی بپرسد؛ ولی از نظر اجرایی هرگاه در محدوده حریم درجه یك مجموعه‌ تخت جمشید (پارسه) كاری انجام شود، بنیاد می‌تواند جلوگیری كند.

ایرج محمدی ـ باستان‌شناس ـ نیز در این‌باره اظهار داشت : این راه‌آهن كه از اصفهان به شیراز احداث می‌شود و در مسیر خود بخش اعظمی از گورستان امامزاده عقیل را نیز كه در فهرست آثار ملی ثبت شده، تخریب كرده است.


منبع:  http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=8190





نوع مطلب :
برچسب ها : تاریخ، نقش رستم، ایران، خطر نابودی،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 18 اسفند 1388 :: نویسنده : علیرضا .
نظرات ()
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:01
An impressive share! I have just forwarded this onto
a coworker who was conducting a little research on this.
And he actually bought me dinner because I stumbled upon it
for him... lol. So allow me to reword this.... Thanks for the meal!!
But yeah, thanx for spending time to discuss this topic here on your web
site.
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 01:07
I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice,
keep it up! I'll go ahead and bookmark your site to come back later on. All the best
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 13:22
Hi there! This post could not be written any better!
Looking at this article reminds me of my previous roommate!
He always kept talking about this. I will forward this information to him.
Fairly certain he will have a good read. I appreciate you for sharing!
شنبه 2 اردیبهشت 1396 20:06
Wow, that's what I was looking for, what a information! existing here
at this blog, thanks admin of this web page.
جمعه 25 فروردین 1396 19:20
This is a topic which is near to my heart... Best wishes!

Where are your contact details though?
سه شنبه 18 اسفند 1388 17:40

سلام

عجب سایتی داری شما

خیلی خوشم امد

بهت تبریک میگم

اگه دوست داری از سایتت در آمد داشته باشی حتما یه سر به سایت زیر بزن

URL : http://www.pars.im

میتونی از بازدید هات درآمد مطمئن و خوبی داشته باشی

برای هر کلیک 80 تومن میده همه کلیک ها رو هم میشماره 2000 تومن جایزه عضویتشه امکان زیر مجموعه گیری هم داره برای هر کلیک زیر مجموعه 5 تومن به شما پورسانت میرسه اعتبار خود سایت هم عالیه و میتونی از پرداخت پورسانتت سر موقع مطمئن باشی

خواستی عضو شی حتما از لینک زیر استفاده کن

http://www.pars.im/signup.php?from=aida20&ref_code=f40fddb5d1ff53f7bb2ab3b740652181

امتحان کن ضرر نداره

من که تو وبم گذاشتم عالیه

URL : http://www.pars.im

شاد باشی دوست من

امیدوارم عضو بشی و درآمد خوبی هم کسب کنی

تا بعد [بدرود]



سلام

عجب سایتی داری شما

خیلی خوشم امد

بهت تبریک میگم

اگه دوست داری از سایتت در آمد داشته باشی حتما یه سر به سایت زیر بزن

URL : http://www.pars.im

میتونی از بازدید هات درآمد مطمئن و خوبی داشته باشی

برای هر کلیک 80 تومن میده همه کلیک ها رو هم میشماره 2000 تومن جایزه عضویتشه امکان زیر مجموعه گیری هم داره برای هر کلیک زیر مجموعه 5 تومن به شما پورسانت میرسه اعتبار خود سایت هم عالیه و میتونی از پرداخت پورسانتت سر موقع مطمئن باشی

خواستی عضو شی حتما از لینک زیر استفاده کن

http://www.pars.im/signup.php?from=aida20&ref_code=f40fddb5d1ff53f7bb2ab3b740652181

امتحان کن ضرر نداره

من که تو وبم گذاشتم عالیه

URL : http://www.pars.im

شاد باشی دوست من

امیدوارم عضو بشی و درآمد خوبی هم کسب کنی

تا بعد [بدرود]


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر